Home > Surfing, Tips och nytt > Skador

Skador

December 9th, 2013

Att man som surfar ådrar sig skador händer, det är inget som egentligen är konstigt. Vanligast är nog att axlar och knän får mest stryk. Hur skyddar man sig som surfare? Och vad bör man tänka på när man befinner sig ute i vattnet och surfar?

SurfareÄr man nybörjare så är en kurs att föredra, det finns kurser runt om i landet för olika surfmetoder, vindsurf eller kitesurf som blivit en populär surfgren. Får du lära dig grunderna och säkerhetstänket inom surfing så helt klart så minimeras riskerna för skador. Men skulle det ändå hända något så kan det vara bra att veta vilken åtgärd man ska göra för att skada inte förvärras. Med skador som till exempel luxation, det vill säga att något åker ur led, så gäller det att få det åtgärdat på bästa möjliga sätt. Här kanske en naprapat är den bästa behandlingen man kan få om till exempel en axel skulle komma ur led. Se till att omgående få skadan åtgärdad så inget allvarligare händer.

Korsband i knän är en annan vanlig skada bland surfmänniskor då belastningen kan vara enorm under längre perioder vid surfing. Att man tränar styrka i ben och vader minimerar skaderiskerna och att vara surfare kräver god fysik och starka muskler. Under vintertid så gäller det att träna så man är i bra form inför sommaren surfing och inget lämnas åt slumpen om man utövar sin sport i en kanske högre nivå så att man tävlar.

Många surfare väljer faktiskt att paddla över att simma som träning, detta beror i stort på att paddling är en mycket allsidig form av träning, om man verkligen tar i är det enormt energikrävande, allt från armar till ben får sig en workout, men det är framförallt rygg och mage som tränas vid paddling. Men simning är ändå det näst bästa efter paddling, då är det crawl man bör satsa på, detta är ju trots allt väldigt likt hur man simmar ut med brädan.

Utöver det är det även populärt att träna övningar som armhävningar och situps. Träning som ger bäst är de som förbättrar både konditionen och uthålligheten i musklerna. Explosivitet kan också vara bra att ha men när man befinner sig ute på vattnet i ett antal timmar så är det främst uthållighet surfare brukar sträva efter.

Utöver detta är det bra att vara medveten om lite annat som rör ens säkerhet när man är ute och surfar. Som nybörjare är dessa tips saker man absolut bör ha koll på innan man ger sig ut bland vågorna:

Categories: Surfing, Tips och nytt Tags: